niedziela, 18 grudnia 2016

Pierniczki czeskie




Składniki:
80 dkg. mąki (dałam mąkę orkiszową), 25 dkg. cukru kryształy (dałam cukier brązowy-bez karmelu), 4 jajka,
12 dkg. tłuszczu (masło, margaryna), 2 łyżeczki sody oczyszczonej, 4 łyżki płynnego miodu,
1 przyprawa do piernika, (jajko do posmarowania pierniczków).

Wykonanie: z podanych składników zagnieść ciasto. Zostawić w lodówce na jeden dzień.
Jeszcze raz wyrobić po wyjęciu z lodówki. Ciasto rozwałkować na grubość 3-4 mm, wycinać pierniczki foremkami.
Układać pierniczki na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.
Przed włożeniem do nagrzanego piekarnika, posmarować pierniczki żółtkiem lub rozmąconym jajkiem.
Piec w temperaturze 170*C - 10 minut.  Uważać, aby się za mocno nie spiekły.
Wychodzi 2-3 blaszki dołączone do piekarnika, ale też zależy jakich foremek użyjemy
 - mniejszych czy większych.

                              1.                                                      2.


Na pierwszym zdjęciu pierniczki żytnie, pokazują jak szybko mogą się przypiec.
Na następnych zdjęciach pierniczki czeskie.
Przepis pochodzi z książki "Nowe przepisy" siostry Anastazji.
Ciasto wyrabiam na wieczór, na drugi dzień w południe piekłam. Składniki w nawiasie, to moje zdrowsze
zamienniki pierniczków - są mniej słodsze.

  

3 komentarze:

  1. A u mnie w tegoroczne Święta Bożego Narodzenia nie będzie pierniczków :(

    OdpowiedzUsuń
  2. A u mnie w tegoroczne Święta Bożego Narodzenia nie będzie pierniczków :(

    OdpowiedzUsuń